Uiteindelijk staan filosofische thema’s nooit los van iemands persoonlijke oriëntatie en wereldbeeld. In de verdiepingsopdrachten wordt dan ook expliciet gezocht naar persoonlijke implicaties van de besproken thema’s.
Filosofie biedt leerlingen de mogelijkheid te oefenen in het helder benaderen van complexe vraagstukken. In de verrijkingsstof van deze module worden filosofische vaardigheden gekoppeld aan kennisinhoud, een combinatie die van groot belang is voor de zelfontplooiing van de leerlingen. Deze vaardigheden zijn ook bij andere vakken bruikbaar.
Filosofie is een vak dat leerlingen leert nadenken over verantwoordelijkheid en vrijheid van het individu in de samenleving. Er wordt gereflecteerd over de moraal, over rechten, over plichten. Maar ook over de vraag hoe een goede samenleving eruit zou moeten zien.
Lesvormen als het filosofisch debat, het socratische gesprek, de retorische oefening en het schrijven van een essay bieden de leerlingen de kans zich te ontwikkelen in dialoog met leeftijdsgenoten en met denkers uit heden en verleden.
Het belangrijkste wat hoogbegaafde leerlingen nodig hebben om de uitdaging met deze verrijkingsmodule aan te gaan is een open geest, onder het motto: Verwonder je over alles!
Inhoud
Vanuit een basishouding van verwondering, komen in deze verrijkingsmodule thematisch filosofische vragen aan bod. Filosofische vragen zijn vragen waarop geen eenduidige antwoorden zijn te geven, vragen die uitdagen tot zelfstandig en creatief nadenken. Denk aan vragen als:
Wanneer ben je rechtvaardig?
Wat is liefde?
Kan ik mijn zintuigen vertrouwen?
Kosten
80 euro inschrijfkosten voor het moduleboek, daarnaast 20 euro per leerlingboek. Wanneer eenmaal het moduleboek is aangeschaft mag een school onbeperkt leerlingboeken bijbestellen.
Onderwijsvorm:
Klassikaal of individueel
Leeftijdscategorie:
Circa 12 tot 16 jaar
Aantal lessen:
8 lessen van 90 minuten (of zestien lessen van 45 minuten)